کد خبر: ۶۸۳۷
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

نام مسجد و حمام ضیا ماندگار شد

کوچه‌ای که در قدیم یکی از فرعی‌های اتصال بازار حاج‌آقاجان (شهید آستانه‌پرست) به ته‌پل‌محله بود، ضیا نام داشت. این کوچه در نقشه سال ۱۳۱۹ بدون قید نام رسم شده است.

کوچه‌ای که در قدیم یکی از فرعی‌های اتصال بازار حاج‌آقاجان (شهید آستانه‌پرست) به ته‌پل‌محله بود، ضیا نام داشت. این کوچه در نقشه سال ۱۳۱۹ بدون قید نام رسم شده است. آن‌طور که رسول مقدس به‌یاد می‌آورد، در این کوچه حمام و مسجدی به‌نام ضیا وجود داشت، به‌همین دلیل مردم کوچه را با همین نام می‌شناختند.

این بنا‌ها را شهرداری در سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ خراب کرد. فاطمه صادقی هم به باریک‌بودن کوچه اشاره می‌کند و می‌گوید: اوایل انقلاب اسلامی همسرم، مرحوم علی‌اکبر اعظم، شانزده متر از خانه‌مان را رایگان داد تا کوچه پهن‌تر شود و مردم به‌راحتی رفت‌وآمد کنند.

نام مسجد و حمام ضیا ماندگار شد

این کوچه هم از تخریب طرح نوسازی در امان نمانده و حاصلش رفتن ساکنان شده است. نتیجه آن هم خالی‌ماندن تعدادی از خانه‌ها و پاتوق‌شدن برای معتاد‌ها شده است.


نام مسجد و حمام ضیا ماندگار شد

مرحوم علی‌اکبر اعظم، از کارخانه‌دار‌های سماورسازی، شصت سال قبل خانه‌ای در این کوچه خرید و جشن میلاد امام‌زمان (عج) را در آن برگزار کرد؛ جشنی که با پذیرایی شیرینی و شام همراه بود. با فوت او، فرزندانش تا چهار سال قبل جشن را ادامه می‌دادند. به‌خاطر همین جشن‌ها، این مکان به خانه امام‌زمان (عج) معروف شده بود.

نام مسجد و حمام ضیا ماندگار شد

مرحوم آیت‌الله سیدمحمد موسوی‌نژاد که از دیرباز مدرسه علمیه داشت، یکی از خانه‌هایش را در این کوچه به حوزه علمیه اختصاص داده بود. این محل که تا چندماه گذشته با نام مدرسه موسویه در اختیار طلاب مرد بود، امروز به بانوان اختصاص یافته است.

ارسال نظر